یاداشتی بر تله تئاتر «ماه معصوم» به نویسندگی سید حسین فنایی حسین و کارگردانی کوروش زارعی از قم
ماحصل تلفیق دو یا چند رسانه، ذهن مخاطب عام و نامنتقد را قبل ازاین که متوجه سوالاتی اساسی چون خاستگاه و چرایی این رویکرد کند، با چگونگی آن روبرو می سازد، این اتفاق از ورای شناختی ته نشین شده در پس ذهنش از تک تک آن رسانه ها صورت می گیرد، و باز به طور ناخودآگاه آن را مورد نقد و بررسی قرار می دهد، به نظر می رسد این اتفاق کاملا ذهنی، همزمان رخ می دهد و تاکیدا فقط مبحث چگونگی تلفیق را، حلاجی می کند. بنابراین فرضیه، مولف این نوع آثار می باید ویژگی ها و ظرایف هر دوی این مدیوم ها را به طور کامل شناخته باشد. به نظر می رسد در این یادداشت کوتاه، مجال بررسی فقط همین مسیر محیا باشد. از این جهت به طرح سوالاتی چون، چه چیزی در تم اثر مولف آن را به تلفیق دو رسانه در خلق آن رهنمون می شود، نمی پردازیم. تله تئاتر ماه معصوم در مواجهه با مخاطب عام موفق به نظر می رسد، پرداخت داستانی به نحوی در میانه روایت های تلویزیونی و تئاتری قرار گرفته است، این وجه کار به نحوی بسیار بارز و البته مطلوب، در پیشرفت موازی دو داستان نمود یافته است. این ویزگی به تنهایی می تواند به میزان قابل توجهی رضایت مخاطب را محیا سازد، صرف نظر از دیگر ویژگی هایی که در داستان وجود دارد و در مسیری صحیح شکل گرفته است؛ مثل شخصیت پردازی موثر و ضرباهنگ و ویژگی هایی از این دست که آن ها هم تقریبا همان ویژگی مذکور را دارند، مثلا شخصیت ها را نمی توان به شخصیت های صحنه ای و یا تنها تلویزیونی منتسب دانست، همین طور ضرباهنگ و ریتم کار و نقاط تلاقی دو داستان. پر واضح است که این همه اگر در اجرا به شکلی صحیح سامان نیابند، آن نتیجه مذکور حاصل نمی شود. در سنجش کیفیت اجرا می باید عوامل متعددی را در نظر داشت مثل صحنه؛ صحنه این نمایش از نوعی ست که غالبا در سریال ها و تله تئاترها دیده و می شناسیم ممکن از این جهت مطلوب به نظر نرسد، چراکه شاید هر نوع تکراری خوشایند طبع زیباپسند نباشد، اما نقد از این منظر، همان طور که ذکر شد از حوزه این نوشتار خارج است، اما با رویکرد مطروحه می تواند بد نباشد، چراکه درست با همان معیارهای ذهنی و ته نشین شده مخاطب آشناست، لذا آن را می پسندد، نکته مثبت و جالب توجهی که در طراحی صحنه دیده می شود که البته نیاید فراموش شود که مربوط به بحث راکوردگیری و ثبت صحنه هاست، آن تغییرات جزئی ای هستند که در دو صورت داستان اعمال می شوند، تحقق این ظرافت می تواند ذهنن مخاطب را راضی نگه دارد. نکته دیگر در این رابطه متوجه بازی هاست، در بین بازیگران حرفه ای همواره این مساله مطرح است که بین بازی تئاتری و تلویزیونی و یا سینمایی تفاوت هایی فاحش وجود دارد که بازیگر توانا باید آن ها را بداند و بتواند از عهده تفکیک آن دو نیز برآید، این مهم در این نمایش در حد قابل توجهی محقق شده است، نکته دیگر در ارتباط با همین موضوع طراحی حرکات دوربین است که تحقیقا تلاش بازیگران را تکمیل کرده است، هم نگاه تئاتری دارد و هم نگاه سینمایی و تلویزیونی. این ویژگی ها را در دیگر وجوه این اثر می توان یافت با همین کیفیت، مثل ریتم و نور پردازی و دیگر عوامل. به هر روی این اثر توانسته است در حد معیارهای ذهنی مخاطب آشنا به تئاتر و تلویزیون، غریبه و نا مطلوب نباشد.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد